Det Hvide Hus er Børnecenter Hvidborgs opholdssted for syv børn fra fem til 18 år med mulighed for efterværn. Alle børnene er fra Hvidovre Kommune, og opholdsstedet understøtter dermed Hvidovre Kommunes målsætning om, at så mange anbragte børn som muligt skal blive boende i kommunen under deres anbringelse og have et så normalt børne-ungeliv som muligt
Det Hvide Hus er for børn og unge, hvor en anbringelse i et miljø med fagligt kompetente og omsorgsfulde pædagoger er nødvendig for at sikre børnenes udvikling og trivsel, men hvor egentlig behandling ikke skønnes nødvendig. Børnene går i skole på én af de lokale special- eller folkeskoler og de har fritidsliv, klub og fritidsjob i lokalmiljøet.
Det Hvide Hus profiterer af at være integreret i Børnecenter Hvidborg. Børnene er en del af en større børnefolk, og medarbejderne har tværfagligt samarbejde, sparring og kompetenceudvikling med det øvrige børnecenter. Familierne kan – hvis der også er hjemmeboende børn – være tilknyttet Kimen, der er Hvidborgs forebyggende familietilbud.
En anbringelse i Det Hvide Hus skaber en tryg og hjemlig base for børnene, hvor de udbygger deres kompetencer og mentaliseringsevne i børnegruppen og udvikler en positiv identitet. Relationerne til forældre, søskende, venner og lokalmiljø opretholdes og forbedres, også fordi Det Hvide Hus er meget åbent for barnets netværk. Børnene får redskaber og ressourcer til at tage en ungdomsuddannelse, og sendes videre ud i livet med en ’rygsæk’ fyldt med muligheder for et godt voksenliv. Og med et sted, de forhåbentlig vil komme tilbage og besøge i voksenlivet.
Det Hvide Hus er for børn fra Hvidovre Kommune. Der er plads til syv børn i alderen fem til 18 år med mulighed for efterværn til det 22. år. Vi har to aflastningspladser for børn, hvis familier modtager familiebehandling i Kimen.
Børnene er normaltbegavede og har psykiske, sociale og følelsesmæssige problemer. Deres evne til tilknytning kan være begrænset, men de har et fundament af mestringsstrategier. Egentlig behandling skønnes ikke nødvendig på anbringelsesstedet. Anbringelsen forventes at have længerevarende karakter.
Læs mere om visitation.
Det Hvide Hus er en stor, gammel villa, centralt beliggende som en del af Børnecenter Hvidborg, midt i Hvidovre tæt på skoler og alt andet i nærmiljøet. Villaen og de dejlige omgivelser med grønne områder, trampoliner, multibane, legeplads, fodboldbane mm, som de deler med resten af Hvidborg, er rammen om børnenes hjem, mens de bor hos os.
I villaens stueetage er der stort køkken-alrum og stor stue, hvor vi spiser, har gæster og laver en masse ting i fællesskab. På første sal – den mere ’private’ del af huset – har hvert barn sit eget værelse, som det er med til at indrette. Herudover har børnene en fælles stue.
Vi har to hyggelige familieværelser, hvor familie og netværk til børnene i Det Hvide Hus kan overnatte i weekender og ferier, så de kan være tæt på deres børn i hverdagslignende rammer.
Vi har et værelse til børn i aflastning via Kimen.
TRYG STRUKTUR
Vi bestræber os på at få hverdagen på Det Hvide Hus til at blive så hjemlig som mulig.
Børnenes døgnrytme afspejler de aktiviteter, de er en del af. De bliver vækket og spiser morgenmad, afhængigt af deres mødetid i skolen. Så snart de er i stand til det, cykler de eller tager bussen til skole. Efter skoletid går de i klub, til en fritidsaktivitet eller er sammen med kammerater – alt efter aftale. Vi spiser sammen ved 18-tiden, og der er faste sengetider i hverdagene. Afhængigt af behovet hos det enkelte barn er der fastere eller løsere struktur omkring dem.
Forældre, netværk og venner fylder rigtigt meget i hverdagen – altid med udgangspunkt i barnets behov.
Alle børn i Det Hvide Hus får en cykel, hvis de mangler, så de med tiden selv kan køre til skole.
HØJ FAGLIGHED
Det Hvide Hus bygger sin faglighed og sin tilgang til børnene på tre grundpiller: Relationspædagogikken, ressourcetænkningen og den mentaliseringsbaserede pædagogik. Vi bestræber os som voksne på at give troværdig omsorg og nærvær. Vi arbejder med det, der sker i mødet mellem børnene i gruppen og i samspillet mellem pædagog og barn. Vi fokuserer på det, der fungerer, og som giver mulighed for udvikling og trivsel. Vi benytter jeg-støtte, spejling, forudsigelige strukturer og en narrativ tilgang. Og vi hjælper, støtter, guider og er sammen med børnene – og i det omfang, det er muligt, også forældrene – i den udviklingsproces, de hver især gennemgår.
Vi bruger FIT og dermed børnenes egne tilbagemeldinger til at ’måle’ vores arbejde og tale med børnene om deres udvikling.
Styrken i Det Hvide Hus er, at alle fastansatte medarbejdere er uddannede pædagoger, og at de enten har eller er i gang med videreuddannelse inden for mentaliseraseret miljøterapi, Marte Meo, narrativ terapi eller refleksiv pædagogik. Alle vikarer har erfaring inden for området, og mange er i gang med en relevant uddannelse.
Vi bruger FIT, så vi får feedback fra både børnene selv og forældrene på, hvordan det går børnene.
TÆT SAMARBEJDE
Alle forældre får et ugentligt opkald, og de inviteres med til alle opfølgningsmøder. Vi har et meget tæt samarbejde med de fleste forældre.
Vi har et intensivt samarbejde med børnenes skoler. Vi har jævnligt møder med disse, og skolerne inviteres med til alle opfølgningsmøder omkring børnene.
Vi samarbejder med de fritidsklubber, de unge går i.
Vi har et samarbejde med ungdomspsykiatrien (Glostrup ungdomspsykiatri), JanusCentret og andre behandlere.
Vores fokus på børnenes sundhed betyder, at vi har tæt samarbejde med børnenes praktiserende læge og tandlæge, lige som Hvidovre Kommunes målsætning om et årligt sundhedstjek til alle udsatte børn giver os et tæt samarbejde med sundhedsplejen.
Klik her for at læse meget mere på siden “Det Hvide Hus – Fagfolk”
Kilden er en døgninstitution – et behandlingshjem for børn – med egen skole til børn mellem 5 og 14 år. Kilden tilbyder intensiv, tidsafgrænset og professionel døgnbehandling til 12 børn fra hele landet. Vi har egen skole med dagbehandling, små klasser og et tæt samarbejde med Kildens pædagoger. Derudover har vi et særligt fokus på forældresamarbejde og aktiviteter, der inddrager familie og netværk. Vi yder efter aftale individuelt tilpasset behandling til forældre og evt. søskende. Både her og i hjemmet og med fokus på både udvikling og samvær.
Vi har i det daglige et tæt samarbejde med Børnecenter Hvidborgs øvrige faggrupper i vores behandling af børn og familier. Herunder med vores psykolog, socialrådgiver, psykomotorisk terapeut, samværshus og forebyggende familietilbud.
Børn på Kilden starter normalt på Skolen på Hvidborg, Vi har et partnerskab med en lokal folkeskole, Risbjergskolen. Kildens børn kan sluses helt eller delvist videre til denne, når de er klar til det.
En anbringelse på Kilden kan give en enestående mulighed for en ny start for et barn og dets familie.
Vores behandlingshjem for børn har 12 pladser til børn fra hele landet. Børnene er fra 5 til 14 år. De er normalt begavede og har ofte været udsat for omsorgssvigt og/eller har en adfærds- eller tilknytningsforstyrrelse. Børnene har psykiske, sociale og følelsesmæssige vanskeligheder. De de er blevet vurderet til at have brug for både omsorg og tidsafgrænset behandling for at sætte gang i en positiv udviklingsproces.
Læs mere om prisen og Hvidborgs metodiske visitationsproces . Herunder om hjemmebesøg, brug af metoderne FIT og Drømmevejen til afklaring af målet med anbringelsen og udslusningen fra Hvidborg.
Vores døgninstitution – eller behandlingshjem for børn – Kilden, er en gul murstensvilla centralt placeret midt i Børnecenter Hvidborg med store grønne omgivelser og tæt på nærmiljø og lejlighedsbyggerier. Hvidborg Børnecenters dejlige omgivelser med trampoliner, legeplads og multibane tiltrækker børn fra nabolaget. Det giver Kildens børn ideelle muligheder for i trygge rammer at få legekammerater samt skabe kontakt og udviklingsmuligheder med andre børn på Hvidborg og i Hvidovre.
Alle børn på Kilden har deres eget lyse værelse på cirka 12 kvm. Værelserne er fordelt på 2 etager. Så snart barnet er flyttet ind, hjælper kontaktpersonen barnet med at indrette værelset helt i tråd med barnets ønsker. Kilden har herudover en række fællesstuer og to køkkener, hvor børnene leger, spiser og er sammen med de øvrige børn på Kilden. Der er god plads til at lave en masse ting i fællesskab. Men der er også mulighed for at trække sig og lege sammen færre børn eller alene.
Kildens børn benytter herudover – med støtte fra Kildens pædagoger – de fritids- og kulturtilbud, Hvidovre kommune har.
TRYG STRUKTUR
Hvert barn på Kilden bliver ved indflytning tilknyttet en primærpædagog. Denne pædagog fungerer som tovholder for barnets hverdag. Pædagogen skal varetage praktiske gøremål omkring barnet herunder lægebesøg, tandlæge, kontakt til forældre, tøjindkøb, etc.
Hverdagen og døgnrytmen på Kilden bygger på mentaliseret miljøterapi og er meget forudsigelig og tilrettelagt udfra en struktur som børnene kender. De voksne hjælper børnene ind i strukturen udfra aftaler med hvert enkelt barn.
Det enkelte barn på Kilden ved altid, hvad det skal og hvornår. Dette gælder alt fra vækningen om morgenen over dagens måltider, eftermiddagssamlingen, de familieinddragende aktiviteter og andre strukturerede gøremål til aftenhyggen og den måde barnet puttes på og af hvem.
Alle overgange fra én aktivitet til den næste støttes af en pædagog. Denne hjælper samtidig barnet til at formulere én god ting fra den afsluttede aktivitet – et princip, der i udgangspunktet gælder for alt fra tandbørstning til fodboldtræning.
Døgninstitutionens fokus på struktur, genkendelighed og støtte i dagens mange overgange skaber et miljø, der virker befordrende på det enkelte barn. Både på dets psykiske, sociale og intellektuelle udvikling og på behandlingen af barnets vanskeligheder.
Børnene har hver 14. dag en samtale med deres primærpædagog. Her laver de FIT og taler om barnets mål for hverdagen.
Vi afholder børnemøder én gang ugentligt. Her kan børnene komme med ønsker, forslag og input til hverdagen, og de har både mulighed for at komme til orde lære at lytte til andres meninger.
Vi har mange traditioner året rundt. Vi fejrer fødselsdage, tager på sommerkoloni og inviterer forældre og pårørende til både sommer- og julefest.
Børnene vænner sig til at sidde sammen og drøfte ting af fælles interesse.
HØJ FAGLIGHED
Døgninstitutionen Kilden arbejder med en ramme af mentaliseringsbaseret miljøterapi og med udgangspunkt i en moderne forståelse af den psykodynamiske udviklingspsykologi. Det betyder, at vi gennem struktur, genkendelighed og mentalisering i dagligdagen gør børnene så trygge, at vi – og de – kan arbejde med deres indre forståelse af dem selv, deres holdninger, adfærd og livssyn.
Vores Døgninstitution benytter en række løsningsfokuserede og narrative metoder som Drømmevejen og eksternalisering. Via Marteo Meo kan vi arbejde relationelt og fokusere på det, der virker. FIT (Feedback Informed Treatment) giver os vigtige informationer om vores arbejde fra barnets perspektiv.
Kildens faste medarbejdere har alle en mellemlang eller lang uddannelse. Alle, der har været ansat i to år, er i gang med en kompetencegivende efteruddannelse i enten Marte Meo, systemisk/narrativ eller mentaliseret miljøterapi.
Døgninstitutionens normering er høj. Det sikrer, at der altid er voksne omkring barnet og børnegruppen, der kan spejle, støtte, guide og udfordre. Kilden har en fast tilknyttet psykolog og socialrådgiver. Det tværprofessionelle team sætter retningen for behandlingen af det enkelte barn.
Læs mere om Kildens faglighed, menneskesyn og værdier.
Døgninstitutionen – behandlingshjemmet for børn – arbejder tæt sammen med vores interne skole, Skolen på Hvidborg.
Kildens normering er høj, og vi udfører behandling 24/7.
TÆT SAMARBEJDE
Vores behandlingshjem for børn/døgninstitution og dets udstrakte samarbejdskultur afspejler vores faglighed.
Vi har daglig eller ugentlig kontakt med alle børnenes forældre og netværk, der kommer på besøg, deltager i aktiviteter, modtager familiebehandling og tages med på råd.
Vi har tæt opfølgning – ofte hver 6. uge – med anbringende kommune om retning og mål for behandlingen.
Vi har tæt kontakt til de fritidsaktiviteter i lokalmiljøet, som børnene deltager i – fx spejderlederen, fodboldtrænere, danselæreren – så vi kan tage eventuelle udfordringer her med i behandlingen.
Vi har tæt kontakt til fagfolk som læge, sundhedsplejerske og tandlæge – fx får alle børn et sundhedstjek, når de anbringes og herefter én gang årligt.
Vi støtter og samarbejder – afhængigt af behov – med det sted, barnet udsluses til efter endt ophold på døgninstitutionen, hvad enten det er eget hjem, en plejefamilie eller et socialpædagogisk opholdssted.
FOR FAGLFOLK
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum